Setkání s andělem - 10. příběh: Ležící torzo
A do třetice ležící torzo! Ale ne, takhle to nebylo. Neřekl jsem si „ještě jsem nevysekal ležící torzo“. Torzo ženy je nevyčerpatelný zdroj tvarové krásy. Rok před tím jsem z kousku růžového mramoru Rosso Verona vysekal ležící torzo, ale z jiného důvodu. To se jmenuje Žena krajina. Karlík, kde žijeme, je schovaný pod malým pásem kopců s ladnou křivkou. Krajina je jako žena a křivka této sochy a křivka krajiny je stejná.
Ležící torzo z bílého mramoru není sekané podle krajiny, ale podle mnoha kreseb modelek. Postupuji tak. Nakreslím mnoho kreseb, pak všechno zapomenu a sekám zpaměti. Hledám ve tvarech, kde začínají a končí. Největší dobrodružství je najít hranu těchto tvarů, která se vine a rozděluje. Má v sobě ladnost a vyjadřuje víc, než realistické zpodobení. Oblé tvary jsou ještě více oblé, protože jsou touto hranou zdůrazněny. Stín kreslí tak intenzivně to, co chci zdůraznit. Je to pravda, krajina a žena je vlastně jedno. Obě tyto sošky jsou teď na výstavě ve Strahovském klášteru. Jen kresby zůstaly doma. No všechno se do výstavního prostoru nevejde.
Další části příběhu:
- 1. příběh: Andělé na střeše
- 2. příběh: Brána s Andělem
- 3. příběh: Zvěstování
- 4. příběh: Zaváhání
- 5. příběh: Proud světla a hmoty
- 6. příběh: Madona na schodech
- 7. příběh: Svatá rodina
- 8. příběh: Stojící torzo
- 9. příběh: Sedící torzo
- 10. příběh: Ležící torzo
- 11. příběh: Immacolata
- 12. příběh: Madonna per Cavatore
- 13. příběh: Madonka
- 14. příběh: Reliéf Madony
- 15. příběh: Kde vznikají sochy
- 16. příběh: Setkání Jana z Pomuku s Andělem – socha pod vodou
petrvana@petrvana.info